Júliustól az Európai Unióban forgalomba hozott új autókban kötelező lesz az eseményrögzítő készülék (EDR) beépítése, amely egy új, fontos lépés a közúti biztonság növelése érdekében. Krepsz Zoltán, Az Autó szaklap főszerkesztő-helyettese az InfoRádióban beszélt az újítás részleteiről és annak jelentőségéről.
Az EDR, vagyis eseményrögzítő készülék, az autókban található feketedoboz funkcióját látja el. A készülék nem rögzít hangot, mint a repülőgépek pilótafülkéjében található változata, hanem olyan adatokat gyűjt, amelyek baleseti vizsgálatoknál hasznosak lehetnek. Krepsz Zoltán elmondta, hogy az EDR főként a légzsák vagy az övfeszítő aktiválásakor lép működésbe, és rögzíti a baleset előtti és utáni pillanatokat.
Az autós szakértő hangsúlyozta, hogy az EDR által rögzített adatok sokkal részletesebbek, mint amit egy menetrögzítő kamera képes felvenni. Míg egy kamera vizuális információkat nyújt, például egy jobbkéz-szabály megsértését, az EDR olyan technikai adatokat is rögzít, mint a jármű GPS-koordinátái, a gáz- vagy fékpedál állása, a sebesség, az időpont, és a különböző vezetői segédrendszerek működése. Ezek az adatok segíthetnek pontosabban rekonstruálni a baleset körülményeit.
Az EDR bevezetésére vonatkozó folyamat már 2019-ben elindult, amikor az EU rendeletet hozott az eszköz kötelezővé tételéről. A rendelet 2022-ben lépett hatályba, és mostantól minden új és újonnan fejlesztett autóban kötelező az EDR beépítése. Az új szabályozás a személyautókra, kilenc személyes mikrobuszokra, pickupokra és 3,5 tonna össztömeg alatti haszonjárművekre vonatkozik. A nehézgépjárművek esetében külön szabályozás várható.
Sokan aggódnak amiatt, hogy az EDR által rögzített adatokat felhasználhatják szabálysértések miatti bírságok kiszabására. Krepsz Zoltán azonban megnyugtatott mindenkit, hogy az EDR nem kommunikál vezeték nélkül más eszközökkel, így az adatokat nem lehet távolról lehívni vagy ellenőrizni. Az adatok kinyerésének és felhasználásának módja a jövőben a jogalkotókon múlik majd.
Krepsz Zoltán szerint, ha valaki megpróbálja manipulálni az EDR-t, az autó műszaki vizsgája érvénytelen lehet. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az EDR nem alkalmas arra, hogy megfigyeljék vagy profilozzák az autóvezetőket, így az adatvédelem biztosított.